fredag 9 augusti 2013

Vision kvinnan på baldakinen.


(Denna dröm hade jag på Thassos i Grekland natten till den 9 Juni 2009)
Dröm om att en ny bibel för svenska folket introducerades.

Jag såg ett konvent av något slag. Om det var socialdemokraterna eller hela riksdagen kunde jag inte riktigt avgöra. De satt i en stor sal med läktare.

Jag sÃ¥g en procession, jag tror den bara bestod av kvinnor i bruna kappor ungefär liknande sÃ¥dana munkar har, eller nunnor. De bar pÃ¥ en bÃ¥r ovanför sig och pÃ¥ den lÃ¥g en kvinna i likadan dress, jag hörde en röst som sa nÃ¥gonting om ”fru” och ”baldakinen”, jag förstod inte riktigt vad, sÃ¥ jag trodde den sa ”här kommer fru Baldakinen”.

De kom fram till scenkanten och kvinnan de bar på satte sig sakta upp och hoppade sedan ner och började dansande röra sig framåt. Hon gjorde svepande rörelser med armarna framför ett skynke som då drogs bort och där bakom fanns en tavla. Det var en triangel, och i den var det kvinnor staplade på varandra, och högst upp fanns en kvinna med guldlockigt långt hår. Jag tyckte de sa något om triangel bibel. Det var tydligen tal om en ny bibel till svenska folket som jag uppfattade det och kvinnan i tavlan verkade vara någon slags gudomlighet. Jag upplevde det som att de hade haft en arbetsgrupp som fått i uppgift att ta fram en ny bibel som skulle passa det moderna Sverige.

Dagen efter satt vi hos nÃ¥gra bekanta, ett brittiskt par som bor pÃ¥ Thassos. Jag och Bob som mannen heter satte oss vid hans dator och började leta pÃ¥ Internet. Jag letade pÃ¥ google efter ”fru Baldakinen”. Jag hittade ingen sÃ¥dan kvinna men det jag upptäckte var att baldakin är det som katolikerna bär pÃ¥ i sina processioner ex:


Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin vetat att det kallas så det dessa män i bilden bär på.

Det var alltsÃ¥ liknande vad jag sÃ¥g i min dröm, med undantag att kvinnan bars ovanpÃ¥ pÃ¥ en bÃ¥r. SÃ¥ vad jag kanske hörde rösten säga var att ”här kommer vÃ¥r fru pÃ¥ baldakinen”, eller kanske ”under sin baldakin”.

Vad jag förstått vid de studier jag gjort så verkar det förekommit, eller förekomma seder där lik burits på bår övertäckt med baldakin. Ex: länk:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Regler kommentarer:
Anonyma kommentatörer förbjudna.
Sanningsenligt för och efternamn gäller.
Kränkande, osakliga personliga påhopp förbjudna.