onsdag 7 augusti 2013

Min egen erfarenhet av Guds försorg.


Detta var slutet på 90 talet då jag gick andra året på bibelskolan.
Det var en period då jag utmanade mig själv och var extra noga med mitt 10:e och
gick även längre än så. Jag har alltid varit ganska sniken av mig och haft svårt för att dela med mig ska jag tillägga.

Vi skulle till Israel på en studieresa. Jag hade inte råd ansåg jag. Jag hade precis skaffat en ny dator på avbetalning och levde på studiebidrag. Men jag sa till Herren att jag åker för hans skull. Jag hade dock beräknat att jag skulle behöva 35000 kr för att betala alla mina utgifter och skulder utifall något skulle hända. Så jag nämnde det i bön till Gud innan for vi till Israel.

Ett tag efter att vi kommit tillbaka sa en gammal bönekvinna i våran församling till mig att jag skulle gå in i bön och fasta. Jag lydde hennes råd och fastade och bad i 2 veckor. Sista dagen på fastan fick jag ett bibelord. Hagai 2:7-9. Än en gång ska jag komma himlen och jord att skaka...Mitt är allt guldet och mitt är allt silvret.

Det var ett löfte om att om jag hänger mig till Guds verk, om jag är trofast och lydig, så ska han ge mig vad jag behöver.

Strax där efter samma dag ringer min jordiske far till mig. Ovetande om min bön, och jag tror inte ens han visste vi varit i Israel. (han är inte vad jag vet bekännande kristen) han sa. Jag har vunnit lite pengar på premieobligationer och jag tänker dela med till er barn.
Du ska få 35000 kr.

Du troende, var lydig, ge Herren vad som tillhör honom och pröva honom sedan hurdan han blir.
Det står inte att du först ska pröva honom. Malaki 3:8-10.
Utan ta du först ditt kristna ansvar.

Det är ju allvarligt det som står där. Det står att om vi inte ger vårt 10:e så stjäl vi från Gud!
Vad väntar en tjuv? Himmelriket? 1 Kor 6: 9-10

Nej, inga tjuvar eller giriga ska få komma in i himlen står det. Tjuvar kanske vi inte har så mycket av i våra sammanhang, men hur är det ställt med girigheten?

Var lydig intill slutet.

Kenneth Mäki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Regler kommentarer:
Anonyma kommentatörer förbjudna.
Sanningsenligt för och efternamn gäller.
Kränkande, osakliga personliga påhopp förbjudna.